Svar: Grød og modermælkserstatning

10. februar 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej Katrine

Tak for dit brev og spørgsmål :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op med grød - jeres datter nyder det, hun åbner munden og tager rigtig godt imod. Det lyder som om, at hun rigtig godt kan lide det og også som om, at hendes mave fungerer fint :) Derfor kan du godt så småt starte op med lidt skemad to gange dagligt.

MEN - du bør skrue lidt ned i mængden af grød. Du skriver ikke, hvor meget hun spiser af gangen, men du skriver, at hun "spiser en stor portion grød" og du fortæller, at hendes mælkeindtag bliver en del nedsat. Med den alder hun har, så er det faktisk vigtigt, at hun ikke spiser så meget skemad, at det fjerner pladsen til mælk. Skemaden skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk og på den måde netop være med til at mætte hende lidt ekstra. Mælk er hendes hovedindtag...

Så.. det vil være bedre at du giver hende f.eks. ¾ dl. grød eller mos, vand af kop og så følger efter med en flaske, end at du giver hende 1.5 dl. grød eller mos og hun så ikke drikker nok mælk eller måske helt afviser flasken. Så selvom hun måske åbner munden, virker meget interesseret i skemaden og faktisk virker til at kunne spise rigtig meget af det, så er det altså godt, hvis du kan holde lidt igen, så hun stadig får sin mælk :)

Da hun får flaske, så ved du præcist, hvor meget hun indtager og du kan derfor udregne hendes væske-/mælkebehov. Med den alder hun har, så vil jeg sige, at det vil være passende med ca. 130 ml pr kg. i døgnet. Da hun vejer 8.1 kg, så betyder dette, at hendes udregnede behov vil være godt 1050 ml. Nogle børn indtager mindre end deres udregnede behov og optager næringen rigtig fint, og det kan være helt okay, at jeres datter således har ligget omkring 800 ml erstatning per dag... men mindre end dette, synes jeg ikke, at hun på nuværende tidspunkt bør indtage. Derfor vil det være godt, at du skruer mængden af grød lidt ned og sikrer hende et lidt større mælkeindtag igen.

Du spørger, om det er okay at hun sover fra 21 til 06 uden mælk - og det kan det godt være, men igen kommer det an på, hvor svært hun har ved at indtage sit behov for mælk/væske, hvis hun sover så lang en nattesøvn. Derfor kan du godt overveje, om du skal give hende en flaske, før du selv går i seng - hun kan evt. spise den i søvnen og derefter sove videre... Du skal også være forberedt på, at nogle børn netop i 4 måneders alderen faktisk er i stand til at sove en god lang nattesøvn, men når de så bliver ældre, måske omkring 6 måneder og begynder at indtage mere skemad i løbet af dagen, så begynder de at vågne og have brug for ekstra mælk f.eks. sen aften. Og det er ...

Annonce

... vigtigt så at tilbyde hende den ekstra mælk der - for det er et reelt behov, simpelthen fordi skemaden fylder mere, men behovet for væske og mælk stadig er stort og derfor naturligt skal indtages på ydertidspunkterne :)

Med hensyn til modermælkserstatning i grød og mos, så tæller dette ikke med i væskeregnskabet på samme måde som en flaske. Det sikrer hende naturligvis jern og kalk osv. men det tæller som mad og ikke som væske - det gør derimod den mængde vand, som hun kan indtage af en kop sammen med skemaden.

Du bør bruge mme i hendes grød og mos, og du kan evt. gøre det, at du laver grød og mos udelukkende med erstatning - altså koger mel, gryn og flager op med færdiglavet modermælkserstatning på brik. Du kan også gøre det, at du koger gryn, mel og flager op med vand og her skal du så tilsætte det antal skeer erstatning, som passer til den mængde vand, som du koger op med. Hvis du koger op med 100 ml vand, så må du således læse på modermælkserstatningspakken, hvor mange mål mme der skal kommes i 100 ml...

Du må gerne supplere med lidt ekstra erstatning efter et skemåltid lige nu, hvor hun ikke er ældre og så småt igang med at finde ud af at indtage fastere føde :) Men på sigt vil det være rigtig godt at du tilbyder skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur og så tilbyder hende flaske, før hun skal sove næste lur. På den måde skaber du bedst plads i maven til begge dele og sikrer hende samtidig en god søvn:)

Det er helt okay, at du lige nu variere lidt mellem hvorvidt hun tilbydes grød formiddag eller frokost, men på sigt, vil det være rigtig fint, hvis du forsøger at holde nogenlunde faste spisetider - det kommer dog helt automatisk i takt med at hun bliver ældre. Når hun bliver ca 6 måneder, vil det sandsynligvis være passende med 3 måltider dagligt og her kan du introducere en morgengrød og så bliver det naturligt til morgenmad, frokost og aftensmad....

En plan for dagen med to måltider skemad kan se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Tilbydes lidt grød, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske

Sover dagens 3. lur

Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten

Sen aften eller først på natten: flaske

Nat: Evt. flaske

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner, kan slå de forskellige fødevarer op og guides igennem fra de første smagsprøver til mere familiemad.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!

- Og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger